Príbeh Roaster Brothers
Príbeh Roaster Brothers
Ako píše známa autorka: „Nie je väčšie utrpenie, ako keď vo svojom vnútri nesiete nevyslovený príbeh“. Každý máme svoj príbeh. A má ho aj naša pražiareň. Moje meno je František Janičkovič a spolu s Martinom Hollým sme spoluzakladateľmi slovenskej pražiarne kávy. Toto je náš príbeh, príbeh Roaster Brothers…
Stretnutie
S Martinom som sa prvýkrát stretol už v roku 1990 – v materskej škôlke v Skalici, kedy sme obaja mali 5 rokov. Netrvalo dlho a stali sa z nás najlepší kamaráti. Spoločne sme prechádzali základnou aj strednou školou, väčšinu voľného času sme trávili spoločne. Od určitého momentu tvrdíme, že sme sa v istom zmysle slova stali bratmi. Väčšinu dospelého života oslovujeme jeden druhého „Bro“.
O veľa rokov neskôr sme sa začali pohrávať s myšlienkou spoločného podnikania. Motiváciou nám bola predovšetkým vízia nezávislosti a sebarealizácie. Vtedy ešte neurčitý zámer sa nám postupne podarilo rozvinúť a rozpracovať do podoby, o ktorej veríme, že osloví a zaujme určitých ľudí rovnako ako nás. A práve túto myšlienku by som vám teraz rád predstavil. Začnem na začiatku našej cesty, ktorý však mohol byť zároveň aj jej koncom.
Hľadanie
V druhej polovici roku 2018 sme začali intenzívne rozmýšľať, v čom teda vlastne budeme podnikať. Veľmi rýchlo sme zistili, že nájsť vhodné podnikateľské odvetvie nebude jednoduché. Urobilo sa mnoho prieskumov, analýz a brainstormingov. Tie síce ponúkali sľubné odpovede na našu základnú otázku, ale po bližšom preskúmaní toho či onoho nápadu sme ho nakoniec museli zavrhnúť ako pre nás nevhodný. Začali sme byť skutočne zúfalí a frustrovaní. Objavovali sa úvahy, či toto je vlastne pre nás tá správna cesta. A potom, zrazu, sa to stalo.
V jeden decembrový večer spomínaného roku sedíme spoločne nad našimi poznámkami. Prechádzame si údaje z posledného prieskumu, debatujeme o nich a snažíme sa rozviesť diskutovaný zámer nejakým smerom. Nálada a odhodlanie sú na bode mrazu. Cítime únavu a to nielen z tohto dňa, ale aj z nášho celkového, doposiaľ márneho úsilia. Martin nám pripraví, už si ani nepamätám koľkú, šálku kávy.
„Aspoň máme kávu. Snáď mi pomôže ešte chvíľu zostať pri zmysloch,“ pomyslím si. V nasledujúcom okamžiku mi hlavou preblysne letmá myšlienka. Zachytím ju skôr, ako sa stihne vytratiť. Vnútorným monológom si ju behom pár ďalších chvíľ rozviniem do podoby, kedy som schopný naformulovať ju aj slovami. Najprv len jednoducho: „Maťo, káva“. Martin sa na mňa nechápavo pozerá: „Čo? Ešte chceš kávu?“. „Nie. Káva!“ upresňujem zmenou intonácie. V nasledujúcich dvoch minútach mu vysvetľujem, čo mám na mysli.
Heuréka
Neuveriteľné! Po celý čas sa nám riešenie nášho problému doslova povaľovalo pod nosom. Ponúkalo sa nám, celý čas pôsobilo na naše chuťové a čuchové zmysly, zahrievalo nás na tele aj duši, doslova nám ho nosili na striebornom podnose. Až nakoniec nastal ten správny a jedinečný okamžik a riešenie sa objavilo.
Nová myšlienka nás nadchla a netrvalo dlho, naplnení novým entuziazmom, spravili sme úvodné rozpracovanie nového nápadu. Objavené možnosti nás ohromili. Čo nás však najviac potešilo, bolo zistenie, že tento nápad spĺňa naše základné a pomerne prísne kritériá, kvôli ktorým toľko nápadov predtým stroskotalo: ku káve máme obaja pozitívny vzťah, máme ju radi, majú ju radi naši najbližší, rozumieme jej, odvetvie kávy má veľký potenciál a podnikanie v ňom vieme robiť zmysluplne. Čo myslím tým „zmysluplne“?
Zmysel
Zmysluplným podnikaním máme na mysli podnikanie s významom hlbším ako je podnikateľský zisk. Áno, ten je príliš dôležitý na to, aby sme ho prestali brať do úvahy. Bez neho to v podnikaní jednoducho nejde. Čo však ide a na čom nám veľmi záležalo, bolo dať nášmu podnikaniu nový rozmer. Rozmer, ktorý odpovie na kľúčovú otázku: čo prínosné zostane z nášho podnikania, keď si odmyslíme firemný zisk? Neľahká otázka, však?
Odpoveď sme našli v princípoch Fairtrade prístupu. Ten ponúka alternatívu konvenčnému spôsobu obchodu. Po naštudovaní problematiky, ktorú som vtedy poznal len zbežne, sme obaja pochopili rozsah problémov, ktoré Fairtrade rieši. Uvedomili sme si, že aj my môžeme prispieť k riešeniu. Čo je však dôležitejšie, možnosť stať sa súčasťou riešenia vieme ponúknuť všetkým našim zákazníkom!
Bolo rozhodnuté: spoločne si otvoríme vlastnú pražiareň kávy, kde budeme pražiť a našim zákazníkom ponúkať Fairtrade certifikovanú kávu. Kávu s víziou pre tých, ktorým záleží na udržateľnosti poľnohospodárstva, ochrane ľudských práv a prírody. Čo je Fairtrade, aké sú jeho princípy a aké problémy rieši sa dočítate v tom článku.
Identita
K tomu, aby bol náš koncept zavŕšený, nám chýbalo meno pre našu pražiareň. Netrvalo dlho a napadlo nás skombinovať anglický výraz pre pražiareň s povahou nášho priateľstva, ktoré som spomínal v úvode (brothers). Roaster Brothes boli na svete.
Neskôr padlo rozhodnutie dať našej káve jej vlastné meno – značku, pod ktorou ju budeme ponúkať. Ako sme sa dopracovali k názvu Fair Joe nechávam na vašom dôvtipe.
Príbeh Roaster Brothers sa len začína
Pražiareň sme založili v apríli roku 2019. Tým sa príbeh Roaster Brothers nekončí. Práve naopak – týmto sa len začali písať nové kapitoly príbehu pražiarne Roaster Brothers a kávy značky Fair Joe.
Tím Roaster Brothers


Ing. Martin Hollý
Spoluzakladateľ, pražič
Martin sa venuje výberu kávy, jej testovaniu, profilovaniu a samotnému praženiu

Ing. František Janičkovič
Spoluzakladateľ, manažér obchodu a marketingu
Fero má na starosti oblasť obchodu, komunikácie, marketingu a PR

Naše poslanie
Poslaním Fair Joe je prinášať ľuďom harmonický súlad výberovej kávy a ľudskej spolupatričnosti

Naša vízia
Fairtrade - prvá voľba každého z nás

Naše základné hodnoty
Základnými piliermi našej firemnej kultúry sú princípy férovosti, užitočnosti a spoľahlivosti